Zoldjogsi.hu
Felkészülés a téli közlekedésre

 

Auto a téli tájbanElérkezett az idő a járművek téli felkészítésére. A köd, a szitáló eső, a nyálkás utak mindennapossá váltak. Az éjszakai fagypont körüli hőmérséklet következményét, a síkosságot is mind gyakrabban tapasztalhatjuk meg. Annak érdekében, hogy a zordabbá váló időjárási körülmények ellenére is balesetmentesen közlekedhessünk és biztonságban érhessük el úti célunkat, a Nemzeti Közlekedési Hatóság egy közlekedésbiztonsági „gyorslistát" állított össze arra vonatkozóan, hogy mire érdemes fokozottan ügyelni a téli hónapok során, ha autóba ülünk.
 
Gumiabroncs
 
A műszaki biztonság egyik alapkövetelménye a gumik kifogástalan állapota. A megfelelően megválasztott téli autógumikkal vészfékezés esetén jelentősen lerövidül a féktávolság, a csapadék kellő elvezetésével és a biztonságosabb úttartással a zord körülmények közötti egyenletes haladást biztosít. Csak olyan méretű gumiabroncsot szabad felszerelni, amilyet a járműgyártó cég meghatározott. Télen legalább 4 mm-es profilmélység ajánlott. A nyári gumik használatát kerüljük. A téli gumiabroncs 7 C° fok alatt működik megfelelően, azaz alkalmazkodik az útviszonyokhoz. A téli mintázatú gumikkal célszerű a járműnek mind a négy kerekét felszerelni. Ha viszont csupán kettő van belőle, hajtástól függetlenül a hátsó kerekekre ajánlatos felszerelni. Fontos, hogy téli gumival is biztonságos haladási sebességet válasszunk!
 
Futómű
 
A lengéscsillapítók állapotát műszeres méréssel ellenőriztessük, mert ez az autó úttartását, a stabilitást, a fékút hosszát jelentősen befolyásolja. A fékhatást is műszeres méréssel kell ellenőrizni. Továbbá fontos felülvizsgálni a fékbetétek vastagságát, a kézifék huzalját, a futómű alkatrészeinek védelmét, a féltengely gumiharangokat, a gömbfejeket védő gumisapkákat is.
 
Kilátás
 
A közlekedésben a szükséges információk jelentős részét látás útján szerezzük meg. Télen a gépjármű világítását is többet használjuk. Lényeges, hogy a fényszóró jól legyen beállítva, és fényereje is megfelelő legyen, azokat rendeltetésszerűen használjuk, másokat ne vakítsunk el, ne zavarjunk. A ködlámpákat csak akkor kapcsoljuk be, ha köd van! A "látni, látszani és alkalmazkodni" elv gyakorlati alkalmazása jelentősen javíthatja a közlekedés biztonságát. A szélvédőn való átláthatóságot a megfelelően működő párátlanító rendszer, a jól működő hátsó ablakfűtés, valamint a jó minőségű ablaktörlő lapátok és gumik biztosítják. Télire az ablakmosó tartályt fagyálló ablakmosó folyadékkal töltsük fel. Tartsuk készenlétben a jégoldót, a jégkaparót, kesztyűt és lapátot. Télen gyakran találkozhatunk a szélvédő és az ablakok bepárásodásával. Ezt ablaknyitással, megfelelő fűtéssel és száraz törlőruhák használatával együtt szüntethetjük meg. A felkelő és a lenyugvó nap olyan alacsony szögben süt a szemünkbe, hogy alig lehet látni. Figyeljünk erre is!
 
Világító berendezések
 
A lámpaburákat rendszeresen tisztítsuk meg! Ronthatja még az éjszakai látást a fényszóró rossz beállítása, a színezett fényszóró üveg. Kedvezőtlen időjárási viszonyok között mind az irányjelzővel, mind pedig a féklámpával hamarabb kezdjük meg és hosszabb időn át jelezzük szándékunkat, de az ne legyen megtévesztő!
 
Motor, akkumulátor
 
A hűtőfolyadék szintjét és fagyáspontját is ellenőrizni kell, melyet minimum -20 C fokra állítsunk be. Ennek cseréje kétévenként ajánlott. A gyári hűtőfolyadék a hűtőrendszer korrózióvédelme, a vízpumpa forgó és tömítő alkatrészeinek kenése miatt is fontos. Azon akkumulátoroknál, ahol a folyadékszint ellenőrizhető és hiányzik a folyadék, desztillált vízzel pótoljuk azt. A tisztán tartott pólusok és a jól rögzített tiszta, fémes érintkezésű saruk biztosítják azt, hogy az akkumulátor megfelelő kapacitással forgassa meg a jó állapotú önindítót. Ha az akku gyenge, de van remény a motor beindítására, inkább kevés alkalommal indítózzunk hosszan (akár 12-13 másodpercig is), mint sokszor 3-5 másodpercig. A téli hidegindítást elsősorban a megfelelő állapotú gyertyák biztosítják. A biztos indítást az elektronikához csatlakozó vezetékek jó érintkezése és tisztasága is befolyásolja. A régebbi típusoknál a megszakító, a gyújtásbeállítás ellenőrzése is fontos lehet. Dízelmotoroknál fontos a jó kompresszió, a megfelelő tisztaságú üzemanyag és a kifogástalanul működő porlasztócsúcs. Az üzemanyagszűrő cseréje is ajánlott a megfelelő üzemanyag ellátás érdekében.
 
Vezetéstechnika
 
A kezdő járművezetőknek és azoknak, akik a tavaszi, nyári hónapokban tanultak vezetni, érdemes már az első lefagyás, az első hó megjelenésekor forgalommentes úton gyakorolni egy kicsit. Vezetéstechnikai pályákon azonban biztonságosabb körülmények között szakképzett oktatók segítségével lehet tapasztalatot szerezni. Sűrű ködben célszerű konvojban haladni, természetesen kellő követési távolság tartásával. A pára, a köd, a derengő napsütés
erősen rontja a távolságbecslő képességet: a tárgyakat a valóságosnál távolibbnak látjuk. Ez a tévedés különösen előzésnél lehet életveszélyes!
 
Téli közlekedésnél számítanunk kell arra, hogy közlekedő társainkat (beleértve a gyalogosokat, kerékpárosokat) is meglepi a megváltozott útfelület. A hirtelen mozdulatok, meglepő forgalmi helyzetek gyakorta okoznak balesetet ebben az időszakban. A téli útviszonyok jóval óvatosabb vezetési stílust kívánnak! Kicsit lassabban, kicsit nagyobb követési távolságot tartva, a biztonsági övet becsatolva közlekedjünk!
 
BALESETMENTES KÖZLEKEDÉST KÍVÁNUNK!
 
Nemzeti Közlekedési Hatóság
A jövő zöldje
Pót-kerék
A nagy KRESZ teszt