Zoldjogsi.hu
Az autógumikban rejlő rizikófaktorok

Az alacsony abroncsnyomás az autógumik tönkremeneteléhez vezethet

 

DEKRA logoA DEKRA* közlekedésbiztonsági sajtóanyaga alapján készült összeállítás
 
  • az autógumik memóriája olyan, akár az elefánté
  • a guminyomást kéthetente ellenőrizni kell
  • a hat évnél öregebb abroncsokat ki kell cserélni 
Lipcse/Stuttgart - A műszaki hibákra visszavezethető, autógumikkal kapcsolatos hiányosságok a közlekedési balesetek egyik leggyakoribb okozói. A DEKRA szerint a legnagyobb veszélyforrások közé sorolható az alacsony guminyomás mellett, illetve a túl öreg vagy károsodott abroncsokkal történő utazás. Franz Nowakowski okleveles mérnök, a DEKRA autógumi-szakértője a rizikók megnevezéséhez kapcsolódóan hasznos tanácsokkal szolgál a biztonságos közlekedéshez.
 
  • Alacsony légnyomás. Továbbra is az alacsony guminyomásból származik a legnagyobb veszély, ugyanis ez a felelős minden harmadik gumikiesésért. Már 0,4 báros nyomásesés esetén fennáll a veszély, hogy egy hosszabb utazás során leválik a protektor. A legrosszabb esetben akár a rettegett durrdefekt is bekövetkezhet.
  • A nyomás ellenőrzése. A DEKRA autógumi-szakértőinek javaslata szerint kéthetente, illetve minden hosszabb utazás előtt - legfőképp a berakodást vagy autópálya-használatot megelőzően - le kell ellenőrizni és be kell állítani a guminyomást. A kiesés magasabb rizikója mellett az alacsony légnyomású abroncsokkal történő utazás magasabb üzemanyag-fogyasztáshoz, az abroncs hamarabbi elhasználódásához, illetve a jármű rosszabb útfelfekvéséhez vezet.
  • Mérési hiba. További rizikófaktort jelenthet a mérési hibák összeadódása az abroncsnyomás beállításánál: a pontatlan fúvókészülék a benzinkúton, a gumik felhevült állapotban történő mérése vagy a magas külső hőmérséklet és a megfelelő nyomás ismeretének hiánya együttesen veszélyes alacsony nyomást eredményezhetnek. Ezért az abroncsnyomást csak a gumik lehűlt állapotában szabad ellenőrizni.
  • Elöregedett abroncsok. A DEKRA tanulmányai szerint az abroncsok kiesési veszélye hat éves kortól drasztikusan megugrik. Az autógumik merevvé és repedezetté válnak, sőt a futófelület leválásának veszélye is megnő. Különösen azok az évente csak kevés utat teljesítő járművek veszélyeztetettek, mint a lakókocsik, lakóbuszok, utánfutók vagy kabriók. E járművek tulajdonosainak az abroncsok korát szem előtt kell tartaniuk, amit az abroncs oldala alatt a DOT-számból lehet kiolvasni. A 3602 pl. azt jelenti, hogy az abroncsot a 2002. év 36. naptári hetében állították elő. Egy háromjegyű számmal ellátott abroncs a 2000 előtti évekből származik.
  • Elhasználtság. Ha az abroncson sérüléseket - repedéseket, beszúrásokat vagy horpadásokat - észlel, azonnal autógumi-szakember tanácsát kell kérnie. Még a járdaszegélyhez ütődés is éppúgy tartósan károsíthatja a gumit, mint egy beléállt szög. Fontos tudni, hogy az abroncsnak olyan a memóriája, mint az elefántnak, azaz „nem felejti el" a kárt, aminek gyakran csak sokkal később jelentkezik az eredménye.
  • Profilkép. Az egyoldalú profilkopás hibás járműbeállításra utal. Ennek okát a járművezetőnek feltétlenül egy szakműhelyben kell kideríttetnie.
  • Profilmélység. A három milliméternél kisebb profillal rendelkező nyári gumik, illetve a négy milliméternél kisebb profillal rendelkező téli gumik tapadása - elsősorban a csúszós úttesten - jóval gyengébb, ezért lehetőség szerint nem szabadna őket többé felszerelni. Legkésőbb a törvényileg előírt 1,6 milliméteres legalacsonyabb profilmélység elérésekor azonnal le kell cserélni őket.
  • Autógumi-csere. A DEKRA szakértői arra figyelmeztetnek, hogy a hibás tárolás is károsodáshoz és az élettartam rövidüléséhez vezethet. Leszerelés előtt az abroncsok pozícióját érdemes zsírkrétával megjelölni (pl. a bal elől), majd letisztításukat követően egy olajtól, üzemanyagoktól, zsírtól, kemikáliáktól és portól védett száraz, sötét hűvös helyiségben maximum négyesével egymásra pakolva, vagy felakasztva tárolni őket.
* A DEKRA egy nemzetközi vezetés alatt álló szakértői szervezet, amely a technológiák, a környezet és a mobilitás területének embert érintő minőségi és biztonsági vonatkozásaival foglalkozik.
A jövő zöldje
Pót-kerék
A nagy KRESZ teszt