Zoldjogsi.hu
  Bár úgy gondoljuk, gyermekeinkért bármit megtennénk, gyakran mégsem fordítunk kellő figyelmet a valóban életet mentő - egyébként pedig kötelező - autós gyermekülés kiválasztására. A biztonsági gyerekülés beszerzése terén igen széles piacot találunk. Vásárolhatunk gyermekülést autós márkakereskedésekben, bababoltokban, kisebb autóalkatrész üzletekben, hipermarketekben, de akár az interneten keresztül is. Az ülések kialakítása, szolgáltatásaik és nem utolsósorban az áruk is változó. Mielőtt vásárolni indulnánk, érdemes néhány dolgot tisztáznunk, megismernünk annak érdekében, hogy a gyermek számára legmegfelelőbb ülést sikerüljön kiválasztanunk és adott esetben megvásárolnunk. Ehhez szeretnénk segítséget nyújtani azzal, hogy kiadványunkban összegezzük a fontos tudnivalókat a biztonsági gyerekülésekkel kapcsolatban.   A biztonsági gyerekülésekről általában   Milyen a biztonságos gyermekülés?   Az Európai Unió tagállamaiban csak az előírásoknak megfelelő, minőségileg jóváhagyott üléseket szabad gyártani, forgalmazni és gépkocsiba szerelni. A biztonsági gyermekülések jóváhagyását a kötelezően feltüntetendő jóváhagyási jel tanúsítja, amelynek minden jóváhagyott tartozékon szerepelnie kell. Jelzés nélküli gyermekülést TILOS használni! A jóváhagyási jelcsoport a jóváhagyási jelet (olyan kör, amely az „E" betűt és utána a jóváhagyó ország számát veszi körül, pl.: 1 - Németország, 2 - Franciaország stb.) és alatta a jóváhagyási számot tartalmazza.   2009. január 1-től csak a 03, 04 (44.03, 44.04) sorozatszámú előírás alapján jóváhagyott, közlekedésbiztonsági szempontból korszerűbb követelményeknek megfelelő üléseket lehet használni. A jelzés még egy nagyon fontos információt tartalmaz, amely az ülés terhelhetőségét határozza meg. Ez azt jelenti, hogy a biztonsági gyerekülés milyen súlyú gyermekek részére készült „-tól -ig" meghatározással. A példaképpen látható jelzésen a „-10 kg" azt mutatja, hogy az ülés legfeljebb 10 kg-os gyermekek részére garantálja a maximális biztonságot.   A gyerekülés rögzítésének módjai   Jelenleg a legtöbb gyermekülést a gépkocsi saját biztonsági övével lehet rögzíteni. Ebben az esetben a rendszer ugyanúgy működik, mintha egy utas használná a biztonsági övet.       Az ISOFIX rendszerrel felszerelt gépkocsik ülésein kifejezetten erre a célra kialakított rögzítőpontok találhatók, amelyek a biztonsági övek használata nélkül teszik lehetővé a gyermekülés stabil rögzítését. Az ISOFIX rendszert egyre többen használják Ausztráliában és Európában, de hasonló rendszerek léteznek az Egyesült Államokban (LATCH) és Kanadában is (UAS). Újabb megoldást is kitaláltak az autógyártók: a hátsó ülésből alakítottak ki egy négy pontban rögzíthető gyermekülést. Ezt hívják „integrált gyermekbiztonsági rendszernek".       A biztonsági gyerekülés elhelyezhető elöl (általában a jobb első ülésen) vagy a hátsó ülések valamelyikén, és a menetiránnyal megegyező vagy a menetiránnyal ellentétes irányban is beszerelhető. Fontos, hogy ha a menetiránnyal ellentétes irányban kerül beszerelésre a gyerekülés, és a gépkocsi üléséhez tartozik légzsák, azt minden esetben ki kell iktatni vagy ki kell szerelni. Erre nagyon oda kell figyelni, mert ha baleset történik, a védelem nyújtása helyett akár sérülést is okozhat. A gépkocsiban az üléshez tartozó légzsák tényét a gépkocsigyártók minden esetben jelzik.   Hogyan válasszunk gyerekülést?   Az üléseket a gyermek súlyának és méretének megfelelően csoportosítják. Ám ez nem jelenti azt, hogy egyéb tényezőket nem kell a kiválasztásánál figyelembe venni. Nagyon fontos, hogy a választásnál a súlytól és mérettől függetlenül a gyermek életkori sajátosságait és a személygépkocsi kialakítását, felszereltségét is szem előtt tartsuk.   Semmiképp se gondoljuk, hogy az általunk elsőre kiválasztott ülés automatikusan passzolni fog az autónkba. Előfordulhat, hogy autónk biztonsági öve egyszerűen nem elég hosszú az adott ülés rögzítéséhez, de kisebb autókban az sem kizárt, hogy a hátsó ülőlap mérete teszi lehetetlenné a biztonságos beszerelést.   A legfontosabb szabály: soha ne vásároljunk olyan ülést, amit nem volt alkalmunk belepróbálni az autóba!   Biztonság és komfort   A biztonság létfontosságú! A német autóklub (ADAC) minden évben teszteli a gyermeküléseket. Az ADAC-teszt egyedülálló a világon, mert az egyetlen biztonsági gyermekülés-teszt, amely kombinálja a 64 km/h sebességnél végrehajtott frontális törést és az 50 km/h sebességű oldalirányú ütközési tesztet. A töréstesztet műszerrel és próbababákkal, a kényelemi próbát pedig gyermekek közreműködésével végzik el. Hasznos, ha vásárlás előtt körülnézünk az interneten vagy a szakirodalomban, szakmai lapokban, és tájékozódunk a különböző ülések teszteredményeiről. A boltokban általában erről csekély vagy hamis információkat kapunk.   Ezt követően természetesen a komfort is nagyon fontos, de ne a személygépkocsi színével történő harmonizálás legyen az elsődleges szempont a választásnál! Nagyon fontos, hogy minimális mozgástere legyen a fejnek, ez az oldalirányú ütközésnél lényeges. A gyerekülés mindenképpen igazodjon az életkori sajátosságokhoz! Vagyis legyen meg a fent említett életkori besorolásoknak megfelelő kialakítás. Nagyobb gyerekeknél elsődleges és legfontosabb az oldal, a háttámla, a fej- és válltámasz állíthatósága. Mindig a gyermek növekedési ütemének megfelelően kell beállítani a gyermekülést.   A biztonsági gyerekülés beszerelése a gépkocsiba és a helyes beállítás   Amire feltétlenül figyelni kell...   Figyeljünk oda, hogy a biztonsági ülés mindig megfelelően legyen bekötve, a gyermek pedig mindig legyen a biztonsági övvel bekapcsolva. Az ülések általában ötpontos biztonsági övvel vannak felszerelve. A biztonsági öv mindig közvetlen a váll felett kell, hogy áthaladjon. Lényeges szempont, hogy a gyermek mozgástere minél kisebb legyen. Ez azért fontos, hogy ütközés esetén ne tudjon kicsúszni belőle a gyermek. Becslések szerint ugyanis a 3-10 éves gyermekek részére használatos biztonsági gyermekülések csupán 37%-a van helyesen beszerelve. Az övrész szabályozható, és ezt mindig a baba méretének megfelelően kell beállítani - nem túl szorosan, nem túl lazán, csavarodás-mentesen. Állítsuk az övet pontosan a gyerekhez. Kétujjnyinál ne legyen nagyobb rés az öv és a gyerek teste között. Amennyiben az ülés kialakítása olyan, hogy az autó eredeti biztonsági öve rögzíti a gyermeket az ülésbe, a keresztpánt feküdjön szépen a vállon, távol a nyaktól, a vízszintes öv pedig minél lejjebb legyen, elkerülve a has tájékát.   Néhány jó tanács   Sajnos nagyobb bevásárlóközpontokban nem mindig találkozhatunk szakszerű eladókkal, ezért inkább bababoltokban vásároljunk. Nagyon fontos, hogy a súlyhoz, korhoz, termethez, életkori sajátossághoz és személygépkocsihoz kell a választást igazítani. Soha ne vásároljunk olyan ülést, amit nem volt alkalmunk belepróbálni az autóba. Amennyiben lehetséges, helyezzük a hátsó ülésre a gyermekülést, mivel ez az autó legbiztonságosabb része. Fontos, ha a gyerekülés a menetiránnyal ellentétes irányba kerül beszerelésre, és a gépkocsi üléséhez tartozik légzsák, azt minden esetben ki kell iktatni vagy ki kell szerelni. Olvassuk végig a használati utasítást, ne az ülésre ragasztott matricák alapján rögzítsük az ülést. Figyeljünk oda, hogy mindig megfelelően legyen bekötve a biztonsági ülés, a gyermek pedig mindig legyen a biztonsági övvel bekapcsolva. Az ülés biztonsági övét minden alkalommal állítsuk a gyermekhez. Soha ne feledjük: gyermekünk biztonsága a legfontosabb! A biztonsághoz pedig megfelelő gyermekülés szükséges. Idézet a 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendeletből (KRESZ) „(7) A gépkocsiban utazó 150 cm-nél alacsonyabb gyermeket - a testsúlyához igazodó kialakítású - gyermekbiztonsági rendszerben kell rögzíteni. A 3 évnél fiatalabb gyermek csak gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállítható. A gépkocsi első üléséhez a gyermekbiztonsági rendszer csak akkor szerelhető be - a jármű szokásos haladási irányával ellentétes irányban - ha az üléshez légzsákot nem szereltek fel vagy a légzsák működésbe lépését előzetesen megakadályozták."   Karancsi Zoltán  
  A balesetkutató orvosok már régen bebizonyították, hogy a terhes anyákra nézve a biztonsági öv használata semmiféle külön veszélyt nem jelent, ugyanolyan védelmet nyújt, mint másoknak, de a helyes alkalmazás nagyon fontos. Ügyelni kell a hevederszalag megfelelő vezetésére, ami azt jelenti, hogy a vízszintes ág a has alatt, a vállöv - felfutó ág - a has felett, illetve a mellek között feküdjön fel a testre. Így balesetkor a hevederterhelés a viselőjének az állapota ellenére sem okozhat bajt. Egyébként a magzat közvetlen sérülése ritka, mert az őt körülvevő magzatvíz egyik funkciója éppen az, hogy az ütésektől megvédje. Azonban bekötetlenül, helytelen övhasználat mellett vagy nagy sebességgel ütközve más súlyos sérüléseken túl bekövetkezhet a méhlepény leválása is, ami viszont az anya és a magzat közötti életkapcsolat megszűnésével jár.   A kockázat nagyobb a légzsákos gépkocsikban, mert a nők termetük miatt általában közelebb ülnek a műszerfalhoz, illetve a volánhoz. Ütközéskor aztán a bekötetlen test tehetetlenül elindul előre, és a „kiálló pocak" fog először felütközni a kormánykeréken, miközben a felsőtest és a fej túl korán „találkozik" a kezdetkor nagy ütőerővel rendelkező kirobbanó légzsákkal. A következmény súlyos vagy végzetes is lehet. Légzsákos autóban az öv mellőzése természetesen másra nézve is veszélyes, mert a tervező az övhasználattal is számol, ami annyit jelent, hogy a bekötött test már akkor éri el a ballont, amikor annak kiáramló nyílásai nyitottak és így puha párnába zuhan. Sokszor mások miatt keveredünk balesetbe, ezért nem szabad lebecsülni a rövid utak vagy a városi közlekedés veszélyeit sem, mert ez sem tartozik az áhított örömök közé, ha egy szülés előtt álló anya valamelyik végtagját gipsz, arcát pedig sűrű kötés fedi, de gondolni kell a legsúlyosabbakra, például agyi vagy belső sérülésre is.   Ám mindez elkerülhető a helyes övhasználattal, melyben a kismamák segítségére lehet az a praktikus övlehúzó, amely az övheveder megfelelő vezetését biztosítja. Ez a gépkocsi üléséhez rögzíthető ülőpárnából és a mellső részén - combok között - kialakított övterelőből áll.   A biztonsági öv vízszintes ágát át kell vezetni a patentekkel rögzíthető övterelőn, amely megakadályozza, hogy a heveder a hason feküdjön fel, s így a terhelés az anya has alatti részét, illetve a csípőt éri. A gyermek várása és születése maga a csoda. Ne engedjük, hogy e csodát bármi is beárnyékolja. Mindenki kösse be magát!     A vonatkozó műszaki rendelet szerint gépjárművek környezetvédelmi és biztonsági berendezéseiben semmiféle beavatkozást, átalakítást nem szabad alkalmazni, amely által megváltoznának a jármű környezetvédelmi és biztonsági tulajdonságai, az egyszer már jóváhagyott, az előírásoknak megfelelő jellemzők. A tiltott beavatkozás nem mindig látványos, van úgy, hogy csak alapos vizsgálódás után lehet észrevenni. Ilyen az a biztonságiöv-rögzítő patent, amelyet boltokban is lehet kapni. Ha ezt a patentot a biztonsági övhöz beszerelik (2. kép), akkor megváltozik az öv védelmi tulajdonsága és életmentő képessége, amelyre megkapta az E jelet, az ENSZ-EGB jóváhagyását. Ezzel az átalakítással az öv nem úgy viselkedik, mint eredeti állapotában. Az eredeti állapot látható az 1. képen, ahol az öv a testre feszül. A 2. képen lazán elernyed, tehát nem képes ütközéskor az előre lendülő testet az ülésben tartani, és ezzel megnő a baleseti sérülés kockázata. (3. kép) Azt tanácsoljuk, hogy a vélt sérelemért senki ne kockáztassa feleslegesen az életét. Álláspontunk szerint használatát közúton és a műszaki vizsgán ellenőrizni kellene!     Kováts László, MAK közlekedésbiztonsági szakértő
  Elérkezett az idő a járművek téli felkészítésére. A köd, a szitáló eső, a nyálkás utak mindennapossá váltak. Az éjszakai fagypont körüli hőmérséklet következményét, a síkosságot is mind gyakrabban tapasztalhatjuk meg. Annak érdekében, hogy a zordabbá váló időjárási körülmények ellenére is balesetmentesen közlekedhessünk és biztonságban érhessük el úti célunkat, a Nemzeti Közlekedési Hatóság egy közlekedésbiztonsági „gyorslistát" állított össze arra vonatkozóan, hogy mire érdemes fokozottan ügyelni a téli hónapok során, ha autóba ülünk.   Gumiabroncs   A műszaki biztonság egyik alapkövetelménye a gumik kifogástalan állapota. A megfelelően megválasztott téli autógumikkal vészfékezés esetén jelentősen lerövidül a féktávolság, a csapadék kellő elvezetésével és a biztonságosabb úttartással a zord körülmények közötti egyenletes haladást biztosít. Csak olyan méretű gumiabroncsot szabad felszerelni, amilyet a járműgyártó cég meghatározott. Télen legalább 4 mm-es profilmélység ajánlott. A nyári gumik használatát kerüljük. A téli gumiabroncs 7 C° fok alatt működik megfelelően, azaz alkalmazkodik az útviszonyokhoz. A téli mintázatú gumikkal célszerű a járműnek mind a négy kerekét felszerelni. Ha viszont csupán kettő van belőle, hajtástól függetlenül a hátsó kerekekre ajánlatos felszerelni. Fontos, hogy téli gumival is biztonságos haladási sebességet válasszunk!   Futómű   A lengéscsillapítók állapotát műszeres méréssel ellenőriztessük, mert ez az autó úttartását, a stabilitást, a fékút hosszát jelentősen befolyásolja. A fékhatást is műszeres méréssel kell ellenőrizni. Továbbá fontos felülvizsgálni a fékbetétek vastagságát, a kézifék huzalját, a futómű alkatrészeinek védelmét, a féltengely gumiharangokat, a gömbfejeket védő gumisapkákat is.   Kilátás   A közlekedésben a szükséges információk jelentős részét látás útján szerezzük meg. Télen a gépjármű világítását is többet használjuk. Lényeges, hogy a fényszóró jól legyen beállítva, és fényereje is megfelelő legyen, azokat rendeltetésszerűen használjuk, másokat ne vakítsunk el, ne zavarjunk. A ködlámpákat csak akkor kapcsoljuk be, ha köd van! A "látni, látszani és alkalmazkodni" elv gyakorlati alkalmazása jelentősen javíthatja a közlekedés biztonságát. A szélvédőn való átláthatóságot a megfelelően működő párátlanító rendszer, a jól működő hátsó ablakfűtés, valamint a jó minőségű ablaktörlő lapátok és gumik biztosítják. Télire az ablakmosó tartályt fagyálló ablakmosó folyadékkal töltsük fel. Tartsuk készenlétben a jégoldót, a jégkaparót, kesztyűt és lapátot. Télen gyakran találkozhatunk a szélvédő és az ablakok bepárásodásával. Ezt ablaknyitással, megfelelő fűtéssel és száraz törlőruhák használatával együtt szüntethetjük meg. A felkelő és a lenyugvó nap olyan alacsony szögben süt a szemünkbe, hogy alig lehet látni. Figyeljünk erre is!   Világító berendezések   A lámpaburákat rendszeresen tisztítsuk meg! Ronthatja még az éjszakai látást a fényszóró rossz beállítása, a színezett fényszóró üveg. Kedvezőtlen időjárási viszonyok között mind az irányjelzővel, mind pedig a féklámpával hamarabb kezdjük meg és hosszabb időn át jelezzük szándékunkat, de az ne legyen megtévesztő!   Motor, akkumulátor   A hűtőfolyadék szintjét és fagyáspontját is ellenőrizni kell, melyet minimum -20 C fokra állítsunk be. Ennek cseréje kétévenként ajánlott. A gyári hűtőfolyadék a hűtőrendszer korrózióvédelme, a vízpumpa forgó és tömítő alkatrészeinek kenése miatt is fontos. Azon akkumulátoroknál, ahol a folyadékszint ellenőrizhető és hiányzik a folyadék, desztillált vízzel pótoljuk azt. A tisztán tartott pólusok és a jól rögzített tiszta, fémes érintkezésű saruk biztosítják azt, hogy az akkumulátor megfelelő kapacitással forgassa meg a jó állapotú önindítót. Ha az akku gyenge, de van remény a motor beindítására, inkább kevés alkalommal indítózzunk hosszan (akár 12-13 másodpercig is), mint sokszor 3-5 másodpercig. A téli hidegindítást elsősorban a megfelelő állapotú gyertyák biztosítják. A biztos indítást az elektronikához csatlakozó vezetékek jó érintkezése és tisztasága is befolyásolja. A régebbi típusoknál a megszakító, a gyújtásbeállítás ellenőrzése is fontos lehet. Dízelmotoroknál fontos a jó kompresszió, a megfelelő tisztaságú üzemanyag és a kifogástalanul működő porlasztócsúcs. Az üzemanyagszűrő cseréje is ajánlott a megfelelő üzemanyag ellátás érdekében.   Vezetéstechnika   A kezdő járművezetőknek és azoknak, akik a tavaszi, nyári hónapokban tanultak vezetni, érdemes már az első lefagyás, az első hó megjelenésekor forgalommentes úton gyakorolni egy kicsit. Vezetéstechnikai pályákon azonban biztonságosabb körülmények között szakképzett oktatók segítségével lehet tapasztalatot szerezni. Sűrű ködben célszerű konvojban haladni, természetesen kellő követési távolság tartásával. A pára, a köd, a derengő napsütés erősen rontja a távolságbecslő képességet: a tárgyakat a valóságosnál távolibbnak látjuk. Ez a tévedés különösen előzésnél lehet életveszélyes!   Téli közlekedésnél számítanunk kell arra, hogy közlekedő társainkat (beleértve a gyalogosokat, kerékpárosokat) is meglepi a megváltozott útfelület. A hirtelen mozdulatok, meglepő forgalmi helyzetek gyakorta okoznak balesetet ebben az időszakban. A téli útviszonyok jóval óvatosabb vezetési stílust kívánnak! Kicsit lassabban, kicsit nagyobb követési távolságot tartva, a biztonsági övet becsatolva közlekedjünk!   BALESETMENTES KÖZLEKEDÉST KÍVÁNUNK!   Nemzeti Közlekedési Hatóság
1(2)(3)
A jövő zöldje
Pót-kerék
A nagy KRESZ teszt