Zoldjogsi.hu
Eco-driving

Ökovezetés

Sokat lehet manapság arról hallani, hogy mekkora szerepe van a közlekedésnek a klímaváltozásban. Vannak, akikben a globális környezetterhelés kedvezőtlen hatásai tudatosultak, és vannak, akik egyáltalán nem foglalkoznak a témával, esetleg nem is gondolkodnak el azon, hogy érdemes lenne közlekedési szokásaikon változtatni. Pedig a környezetkímélő vezetés nem csupán felelősséggel és áldozathozatallal jár, hanem egzakt módon megnyilvánuló haszonnal is. Az elmúlt évek során ugyanis kialakult egy egészen újszerű szemlélet és módszertan a közúti közlekedés kapcsán, amely futótűzként terjed kontinensről kontinensre. Az ún. eco-driving (öko-vezetés) népszerűsége abban rejlik, hogy nemcsak környezetkímélő, de a mérsékeltebb fogyasztása miatt komoly megtakarításokat is eredményez a gépkocsi-tulajdonosok számára.

 
Jelenleg a vezető gépkocsigyártók mind az újabb és újabb alacsony kibocsátású, környezetbarát modellek kifejlesztésén dolgoznak. Egyre szélesebb a hibridautók választéka, napról napra bővül a környezetbarát (vagy annak feltüntetett) termékek sora. A fenntartható gépkocsis közlekedésnek azonban a jól megválasztott jármű csak az egyik oldala. Esetenként a jármű adottságaihoz képest még nagyobb megtakarítást is eszközölhetünk, ha tudjuk, autónkat hogyan érdemes vezetni.
 
Az eco-driving létjogosultságát hirdeti, hogy a takarékos fogyasztású és környezetkímélőbb vezetési technikák népszerűsítése és alapvető oktatása mellett foglalnak állást a világ vezető gépkocsigyártói és olajtársaságai is. Például a Toyota eco-driving csapata 2007 óta „turnézik" Európában, és kitűzött célja, hogy szerte a kontinensen 12 000 európai gépkocsivezetőnek adja át ismereteit a korszerű vezetésről. A Toyota első körben 300 000 eurós költség mellett Spanyolországban, Belgiumban, Izlandon, Norvégiában és az Egyesült Királyságban tartja képzéseit, és tervei szerint 2010-ig 10 további országba juttatja el programját. A tanfolyamok első állomása Belgium volt, ahol 5000 vezető vehetett részt az oktatásokon, és a képzéseknek a megtakarításokban kifejezett becsült hatása egy év alatt 415 ezer liter üzemanyag és több mint ezer tonna szén-dioxid. Az utóbbi érték 71 ezer japán cédrus egy év alatt megkötött szén-dioxid-mennyiségének felel meg.
 
Az Egyesült Államok sem marad el Európától az eco-driving tekintetében - 2008 óta ugyanis 10 társaság - a BMW Csoport, a Chrysler, a Ford Motor Társaság, a General Motors, a Mazda, a Mercedes-Benz, a Mitsubishi Motors, a Porsche, a Toyota és a Volkswagen - kötelezte el magát Kalifornia és Kolorádó államokkal karöltve a környezetkímélő vezetés terjesztésére. Az általuk támogatott program a www.ecodrivingusa.com címen érhető el, és a rengeteg hasznos tipp mellett egy egyszerűen használható szimulátoros játékot is közzétesz, amelynek segítségével játszva lehet elsajátítani az öko-vezetés alapjait. Olajtársaságok terén a Shell nevét lehet megemlíteni, amely társaság „Fuelstretch" jelszóval folytat ismeretterjesztési tevékenységet a témakörben.
 
Természetesen az öko-vezetés oktatását az Európai Unió is fölkarolta, és a Bizottság Intelligens Energia osztálya több különböző nemzetközi program támogatásával folyamatosan biztosítja, hogy minél szélesebb körben váljon bevett metodikává a takarékos vezetés. Ilyen program volt pl. a nyolc országot érintő Treatise, amely írásos segédleteivel és szimulációs szoftverével a mai napig végzi ismeretterjesztő tevékenységét. Az ENSZ Környezetvédelmi Programja animációs filmek és képregények segítségével igen szemléletesen ismerteti az öko-vezetés alapszabályait (www.greener-driving.net), a CIECA (Gépjárművezetői Vizsgáztatók Nemzetközi Bizottsága, amelynek az NKH is tagja) pedig 2007-ben végzett Angliában, Franciaországban és Észak-Írországban öko-vezetési képzést és vizsgáztatást. Látható tehát, hogy az eco-driving világméretű mozgalommá nőtte ki magát. Szerencsére már hazánkban is megjelentek a módszertan oktatásának élharcosai. 2008-ban indította kurzusait a hungaroringi Tanpálya Vezetéstechnikai Centrum. A képzés hatékonyságát mutatja, hogy egyes résztvevőknél akár 50%-os üzemanyag-megtakarítást is sikerült elérni a minta-útvonal teljesítése során. Továbbá az internet nyújtotta számos magyar nyelvű tájékoztató anyag segítségével akár egyénileg is fel lehet készülni. Érdemes ellátogatni a www.savemorethanfuel.eu/hungary oldalra, ahol igen szellemes animációk útján ismertetik az öko-vezetés 10 alapszabályát; továbbá a www.ecodriving.lap.hu szolgáltat rengeteg témába vágó hazai és külföldi linket.
 
A következőkben az öko-vezetés már több ízben említett legfontosabb alapszabályai kerülnek összefoglalásra. Az ismertető természetesen nem lehet teljes körű, hiszen rengeteg apró részletmegoldás létezik, amelyek további megtakarított literekhez vezetnek (pl. a www.ecomodder.com/forum/EM-hypermiling-driving-tips-ecodriving.php című angol nyelvű oldal tananyaga 108(!) tételt tartalmaz). A most következő összeállítás remélhetőleg sokaknak felkelti az érdeklődését, és arra ösztönzi az olvasót, hogy mind elméletben, mind pedig gyakorlatban jobban elmélyüljön a korszerű vezetési metodika alkalmazásában.
 
Folyamatos haladás a forgalomban
 
Megfelelő követési távolság tartásával, a közlekedési viszonyok és esetleges akadályok időbeni észlelésével egyenletes átlagsebesség tartható fenn az autóval, amely minimalizálja a jármű fogyasztását.
 
A hirtelen indulások és fékezések kerülése
 
Az folyamatos haladás és egyenletes lendület biztosításával elkerülhetővé válik a felesleges fékezés és újraindulás. Az álló jármű mozgásba hozása és felgyorsítása akár 600%-kal több üzemanyagot igényelhet az 5-10 km/h-val gurulóéhoz képest. A kettő közt hétszeres a különbség.
 
A „Zöld hullám" meglovagolása
 
Az egyenletes sebesség hozzásegítheti a vezetőket a piros lámpák elkerüléséhez és a hatékony haladáshoz.
 
A megfelelő sebesség megválasztása városban és autópályán
 
Autópályán érdemes az adott jármű fogyasztási optimumának megfelelő átlagsebességet választani (ez általában az ötödik sebességfokozatot jelenti 90-110 km/h mellett). A gyorsabb hajtás lehet, hogy néhány perc előnyt jelent, ám mellette a fogyasztás és kibocsátás az időnyereséghez képest aránytalanul megugrik. Városi környezetben pedig - ha az út- és közlekedési viszonyok lehetővé teszik - érdemes a megszokott negyedik helyett az ötödik sebességfokozatot használni, tehát minél hamarább felváltani, így 10-15%-nyi fogyasztás is megtakarítható. Alapvetően arra kell törekedni, hogy a motor inkább alacsonyabb fordulatszámon forogjon, sőt érdemes sűrűbben kihasználni a motorfékben rejlő lehetőségeket. Sávválasztásnál nem feltétlenül az üreset érdemes preferálni, hiszen a „konvojban haladás" hatékonyan csökkenti a légellenállást, és ezáltal a motornak kevesebbet kell dolgoznia. Ügyelni kell azonban arra, hogy a buszok vagy egyéb, nem folyamatosan vagy lassan haladó járművek által használt sávokban megnőhet a felesleges fékezések száma.
 
A légkondicionálás kérdése
 
Köztudott, hogy a légkondicionáló használata hozzájárul a fogyasztáshoz, ezért alacsony sebesség esetén érdemes inkább lehúzott ablak útján hűteni az utasteret. Nagyobb sebesség esetén azonban a járművek finom aerodinamikai tulajdonságait erősen befolyásolja a nyitott ablak, aminek következtében a motornak többet kell dolgoznia a sebesség fenntartásáért. Ilyenkor a lehúzott ablaknál gazdaságosabb a légkondicionáló használata. Nyáron könnyebben lehet biztosítani a megfelelően hűvös hőmérsékletet azzal, ha a járművel árnyékba parkolunk, illetve ha ilyenkor az ablakokat fényvisszaverő fóliával szereljük fel.
 
A guminyomás ellenőrzése
 
Érdemes legalább havonta ellenőrizni a guminyomást, hiszen az alacsony nyomás nagyobb fogyasztást okoz, átlagosan minden hiányzó bar esetén 0,5-1%-kal. A túlfújt abroncsok azonban idő előtti kopáshoz vezetnek, amely szintén rontja a költséghatékonyságot.
 
Az üresjáratok kerülése
 
Kanadában a 10 másodperc a bevett határ - ha ennél tovább kell az autónak egy helyben vesztegelnie, a sofőrnek illik kikapcsolni a motort. Másutt nem ilyen szigorúak, 20 másodpercnél húzzák meg a választóvonalat. Országtól függetlenül igaz viszont, hogy a piros lámpánál vagy egy dugó közepén való vesztegelés esetén érdemes megfontolni a motor kikapcsolását, hiszen komoly megtakarításokat lehet ilyenkor eszközölni.
 
Útvonaltervezés
 
Indulás előtt érdemes az aktuális közlekedési viszonyoknak megfelelően megtervezni az útvonalat, ezáltal elkerülhetővé válnak a torlódások, illetve időt és erőforrást lehet megtakarítani.
 
A tetőcsomagtartó és felesleges súlyok mellőzése
 
A tetőcsomagtartót csak használat esetén érdemes felszerelni, hiszen a szerkezet már önmagában is módosítja a jármű aerodinamikai tulajdonságait és növeli a súlyt, ezek által pedig a fogyasztás is növekszik (hasonló a helyzet a tetszetős, de a jármű számára terhelő spoilerekkel is). Szintén érdemes minden felesleges rakománytól megszabadítani a gépkocsit, hiszen ezek is többletfogyasztást okoznak. Utóbbi az üzemanyagtankra is vonatkozik - a csordultig töltött tank nagyobb fogyasztáshoz vezet, ezért nem olyan gazdaságos, mintha kissé gyakrabban és kissé kevesebbet tankolunk.
 
A motor felmelegítése alacsony sebesség mellett
 
Sokkal hamarabb fel lehet melegíteni a motort lassú haladás közben, mint álló helyzetben üzemeltetett jármű esetén.
 
Kis távolságok autó nélkül
 
Ha csak kis távolságot kell megtennünk, gépkocsi helyett érdemes más megoldást (kerékpár, tömegközlekedés, sétálás) választani, hiszen a sok rövid megtett távolság többe kerül, mint az egy nagyobb (nem melegszik be a motor).
 
Értelemszerűen a fent megfogalmazott alapelvek egyidejű alkalmazása a kezdetekben rengeteg odafigyelést igényel, ám idővel - akár maga a vezetés is - rutinszerűvé és természetessé válhat. A fogyasztási megtakarítás nyomon követésére pedig érdemes megtartani a tankolások alkalmával kapott bizonylatot, és időszakosan összevetni őket a korábbiakkal. A különbség éves szinten megdöbbentő lehet, használattól függően akár tízezer forintokban is mérhető. Emellett egyáltalán nem elhanyagolható a tény, hogy az öko-vezetés által személyesen is hozzájárulhatunk a klímaváltozás mederben tartásához, és ez a magatartásforma tükrözi leginkább a korszerű és a környezetéért felelősséget vállaló 21. századi ember társadalmi szerepét.
 
Váczi Vincent

 

A jövő zöldje
Ökodriving
A nagy KRESZ teszt