Zoldjogsi.hu
Megkezdte tevékenységét a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium E-mobilitás szakértői munkacsoportja

3,5 millió elektromos autó várható hazánkban 2050-re

Az autógyárak sorra jelennek meg a piacon részben vagy teljesen elektromos meghajtású gépkocsikkal. Szakmai-tudományos fórumokon, uniós fejlesztési munkák során elfogadott tényként kezelik, hogy a jövő gépjárműveinek energiája, hajtása elektromos. Bár hazánkban ma még csak alig több mint kétszáz tisztán elektromos gépkocsi üzemel, elterjedésükre, annak ösztönzésére műszakilag-technológiailag-gazdaságilag fel kell készülni. Ezt szolgálja a Nemzetgazdasági Minisztérium formálódóban lévő Jedlik Ányos Programja és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) Közlekedési Helyettes Államtitkárságának 2014 tavaszi, alábbi kezdeményezése az elektromos autózás aktuális kérdéseinek megvitatására is.

Az NFM felügyeletével kidolgozott Nemzeti Közlekedési Stratégia keretében a Közlekedéstudományi Intézet (KTI) klímavédelmi és Energetikai Szakterülete a stratégia műszaki-tudományos megalapozására Közlekedési Állomány és Klíma Modellt dolgozott ki. Ennek egyik részeredménye szerint 2050-re Magyarországon közel 3,5 millió db elektromos (hibrid, plug-in-hibrid és tisztán elektromos) gépkocsi, főként személy- és kistehergépkocsi lesz, amint azt az alábbi ábra mutatja. Egyes uniós elképzelések szerint Magyarországon már 2020-ra közel hetvenezer elektromos gépkocsi töltési pontot (köztük hétezer darab nyilvánosat) is ki kellene alakítani.

A tények nyomatékosan jelzik, hogy az e-mobilitás kilépett a "gyerekcipőből", és egyre inkább életünk része lesz. Ennek jegyében tartotta fontosnak a Közlekedési Helyettes Államtitkárság a fejlődés és a tudatos fejlesztés megalapozott, komplex műszaki-tudományos-szakmai előkészítését. E célból kezdeményezte 2014 tavaszán a hazai közvetlen érdekeltekkel (e-gépkocsi és töltőforgalmazókkal) együtt Schváb Zoltán helyettes államtitkár a közös E-mobilitás Szakértői Munkacsoport (ESzM) létrehozását.

A munkacsoport elnöke Barna Péter, a Közúti és Vasúti Közlekedési Főosztály vezetője, a szakmai koordinátor pedig a Közlekedéstudományi Intézet Nkft Zöld Autó Központja (ZAK).

Az alakuló megbeszélést 2014. május 30-án tartották a KTI-ben, ahol már értékes, érdekes szakmai javaslatok, vélemények hangzottak el, amelyekből összefoglaló tájékoztató is készül. (A közreműködők képviselői a fényképen láthatók.)

Az első szakértői értekezlet résztvevői

Az értekezlet egyik legfontosabb általános következtetése, hogy nem futhatunk ész nélkül a gazdaságilag és technológiailag fejlett országok után; maradjunk a Földön, figyeljük a vezető országok eredményeit és tapasztalatait, és készüljünk a nemzetgazdasági lehetőségekhez legjobban illeszkedő, optimális bevezetésre, az ezt szolgáló szabályozás és támogatási program előkészítésére. A konkrét javaslataikat írásban adják meg a résztvevők, akiknek a köre már önmagában garancia arra, hogy a javaslatok és információk komoly segítséget jelentenek az NFM és NGM illetékes vezetőinek és munkatársainak a döntések előkészítésében.

A munkacsoportot később figyelemre méltónak értékelte és teljes támogatásáról biztosította dr Becsey Zsolt helyettes államtitkár úr is.

Egyhangú igény merült fel ugyanakkor az ESzM bővítésére, az elektromos energiaszolgáltatók (MVM, ELMŰ, E-on), továbbá az önkormányzatok, kereskedelmi központok képviselőinek (töltők elhelyezése) meghívására.

Az ESzM rendkívüli esemény hiányában negyedévente tervez megbeszélését tartani.

Jó munkát kívánunk!

Dr. Paár István
KTI, Zöld Autó Energetikai és Klímavédelmi Kutató Központ, központvezető

Az ESzM titkársága a KTI Nkft-ben (1119 Budapest, Thán K. u. 3-5.), a ZAK irodájában működik (surie.kti@invitel.hu; i.paar@upcmail.hu, 36-1-2055949, 36-30-9428992), ahol a tevékenységet illető kérdésekben szíves rendelkezésre állnak.

A jövő zöldje
Gáz-olaj
A nagy KRESZ teszt