Megkezdte tevékenységét a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium E-mobilitás szakértői munkacsoportja
3,5 millió elektromos autó várható hazánkban 2050-re Az autógyárak sorra jelennek meg a piacon részben vagy teljesen elektromos meghajtású gépkocsikkal. Szakmai-tudományos fórumokon, uniós fejlesztési munkák során elfogadott tényként kezelik, hogy a jövő gépjárműveinek energiája, hajtása elektromos. Bár hazánkban ma még csak alig több mint kétszáz tisztán elektromos gépkocsi üzemel, elterjedésükre, annak ösztönzésére műszakilag-technológiailag-gazdaságilag fel kell készülni. Ezt szolgálja a Nemzetgazdasági Minisztérium formálódóban lévő Jedlik Ányos Programja és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) Közlekedési Helyettes Államtitkárságának 2014 tavaszi, alábbi kezdeményezése az elektromos autózás aktuális kérdéseinek megvitatására is. Az NFM felügyeletével kidolgozott Nemzeti Közlekedési Stratégia keretében a Közlekedéstudományi Intézet (KTI) klímavédelmi és Energetikai Szakterülete a stratégia műszaki-tudományos megalapozására Közlekedési Állomány és Klíma Modellt dolgozott ki. Ennek egyik részeredménye szerint 2050-re Magyarországon közel 3,5 millió db elektromos (hibrid, plug-in-hibrid és tisztán elektromos) gépkocsi, főként személy- és kistehergépkocsi lesz, amint azt az alábbi ábra mutatja. Egyes uniós elképzelések szerint Magyarországon már 2020-ra közel hetvenezer elektromos gépkocsi töltési pontot (köztük hétezer darab nyilvánosat) is ki kellene alakítani.
A tények nyomatékosan jelzik, hogy az e-mobilitás kilépett a "gyerekcipőből", és egyre inkább életünk része lesz. Ennek jegyében tartotta fontosnak a Közlekedési Helyettes Államtitkárság a fejlődés és a tudatos fejlesztés megalapozott, komplex műszaki-tudományos-szakmai előkészítését. E célból kezdeményezte 2014 tavaszán a hazai közvetlen érdekeltekkel (e-gépkocsi és töltőforgalmazókkal) együtt Schváb Zoltán helyettes államtitkár a közös E-mobilitás Szakértői Munkacsoport (ESzM) létrehozását. A munkacsoport elnöke Barna Péter, a Közúti és Vasúti Közlekedési Főosztály vezetője, a szakmai koordinátor pedig a Közlekedéstudományi Intézet Nkft Zöld Autó Központja (ZAK). Az alakuló megbeszélést 2014. május 30-án tartották a KTI-ben, ahol már értékes, érdekes szakmai javaslatok, vélemények hangzottak el, amelyekből összefoglaló tájékoztató is készül. (A közreműködők képviselői a fényképen láthatók.)
Az első szakértői értekezlet résztvevői Az értekezlet egyik legfontosabb általános következtetése, hogy nem futhatunk ész nélkül a gazdaságilag és technológiailag fejlett országok után; maradjunk a Földön, figyeljük a vezető országok eredményeit és tapasztalatait, és készüljünk a nemzetgazdasági lehetőségekhez legjobban illeszkedő, optimális bevezetésre, az ezt szolgáló szabályozás és támogatási program előkészítésére. A konkrét javaslataikat írásban adják meg a résztvevők, akiknek a köre már önmagában garancia arra, hogy a javaslatok és információk komoly segítséget jelentenek az NFM és NGM illetékes vezetőinek és munkatársainak a döntések előkészítésében. A munkacsoportot később figyelemre méltónak értékelte és teljes támogatásáról biztosította dr Becsey Zsolt helyettes államtitkár úr is. Egyhangú igény merült fel ugyanakkor az ESzM bővítésére, az elektromos energiaszolgáltatók (MVM, ELMŰ, E-on), továbbá az önkormányzatok, kereskedelmi központok képviselőinek (töltők elhelyezése) meghívására. Az ESzM rendkívüli esemény hiányában negyedévente tervez megbeszélését tartani. Jó munkát kívánunk!
Dr. Paár István Az ESzM titkársága a KTI Nkft-ben (1119 Budapest, Thán K. u. 3-5.), a ZAK irodájában működik (surie.kti@invitel.hu; i.paar@upcmail.hu, 36-1-2055949, 36-30-9428992), ahol a tevékenységet illető kérdésekben szíves rendelkezésre állnak. Gáz-olaj
Copyright (C) Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogram Titkársága. All rights reserved | 1066 Budapest, Teréz krt. 38., telefon: 3731 481 | zoldjogsi@zoldjogsi.hu
|