Zoldjogsi.hu
Olyan példaértékű kezdeményezést vittek véghez az olaszok Ancona városában, amely egyszerre segíti az országba bevándorló vagy menekültstátusszal rendelkező rászorulókat, illetve a közlekedés fenntarthatóbbá tételét is. A program keretében használt és javításra szoruló kerékpárokat ajánlottak fel a menedékjogot igénylők számára, akik a járműveket a programba bevont szervizekben megjavíthatták, majd meg is tarthatták. Így a bevándorlók nem csupán egy közlekedési eszközhöz juthattak hozzá, de kerékpár-karbantartási jártasságot is szerezhettek, amely javíthatja az elhelyezkedési lehetőségeiket új hazájukban.
fotó: ecf.com A projekt alapgondolata a mozgás fogalmára épített, amelyet többféle módon is értelmezhető. Nagyobb léptékben gondolkozva az országok közötti mozgást lehet érteni alatta, amelyet sokan választanak a biztonságosabb jövő érdekében, ugyanakkor kisebb léptékben pedig a lakóhely környezetében való mozgást is jelentheti, ami a mindennapi teendők ellátásához nélkülözhetetlen. Továbbá a kezdeményezés segítheti a bevándorlók beilleszkedését a helyi közösségekbe, illetve hozzájárulhat a közlekedési eredetű károsanyag-kibocsátás csökkentéséhez is. A projekt Ancona város egyik helyi sportszövetségének és a menekültügyi segélyszervezetnek a közös munkájában valósult meg 2013 őszén. Forrás: http://www.eltis.org/index.php?ID1=5&id=60&news_id=4371 fotó: http://www.ecf.com/news/move-week-best-practice/
London belvárosában komoly gondot okoznak a tehergépjárművek, amelyek egyfelől súlyosbítják a forgalmi torlódásokat (főként a csúcsforgalmi órákban), másfelől pedig fokozott közlekedésbiztonsági kockázatot is jelentenek. Ennek okán sokan felvetették már azt az ötletet, hogy szükséges volna időben korlátozni a teherautók közlekedését. Ugyanakkor a Gnewt Cargo nevű szállítmányozó cég talált egy másik lehetőséges megoldást: a vállalat a szállítási lánc utolsó kilométereinek megtételéhez furgonok mellett 2009 óta elektromos teherszállító kerékpárokat is sikerrel vet be London belvárosának tömött utcáin.
fotó: ecf.com A Cyclelogistics 2013-as tanulmánya[1] szerint hatalmas potenciál rejlik az áruszállító kerékpárok használatában, hiszen a teherautókkal és furgonokkal végzett kiszállítások 51%-át megfelelően kialakított kerékpárokkal is meg lehetne tenni. A Gnewt kerékpárjai naponta ötszáz csomagot kézbesítenek, ami a karácsonyi időszakban ezerötszázra nő. A csomagokat öt kerékpárral öt különböző útvonalon szállítják ki, így átlagosan egy kerékpár naponta száz csomagot jutott el a címzetthez, és nyolc kilométert utazik. Minél nagyobb teret hódítanak a csomagszállító kerékpárok, annál inkább számítani lehet a torlódások mérséklődésére, a kibocsátások csökkenésére és nem utolsósorban a közlekedésbiztonság javulására is anélkül, hogy forgalmi korlátozásokat kellene bevezetni. forrás: Karsten Marhold – CTC, Gnewt and Hermes Team Up for Cyclelogistics Project in Central London http://www.ecf.com/news/ctc-gnewt-and-hermes-team-up-for-cyclelogistics-project-in-central-london/   [1] http://www.ecf.com/news/shift-to-cycling-cyclelogistics-baseline-study-reports-on-impressive-potential/    
Noha kerékpáros vagy környezetbarát közlekedési vívmányok kapcsán nem gyakran hallani a román fővárosról, Bukarest több figyelmet érdemel: az elmúlt évek során nem csak számos városközponti utcáját alakította át gyalogos övezetté, de közösségi kerékpárkölcsönző szolgáltatást is indított (amint azt egyre több város teszi szerte a világban). Sőt, egyik, immár négy éve futó kezdeményezése arra is jó példával szolgál, hogyan válhat a kerékpár hatékony a környezetvédelmi, társadalmi és gazdasági eszközzé egyszerre.
2009-ben a bukaresti Viitor Plus nevű egyesület, amelynek fő profilja a fenntartható fejlődés népszerűsítése, sajátos ötlet megvalósításába fogott: teherszállító triciklikkel kezdett hulladékpapírt gyűjteni. A kezdeményezés három nemes célt is kitűzött maga elé: minél több újrahasznosítható papírhulladék összegyűjtése környezetkímélő szállítási móddal és nehéz életkörülményekkel küszködő emberek alkalmazásával. Így született meg a Recicleta, amely az egyesület önerejéből vásárolt három teherszállító triciklivel indult, majd fokozatosan bővítette kapacitását és szolgáltatásainak területi határait, ahogy a teljesen újszerű és szokatlan projekt egyre szélesebb körben vált ismertté és támogatottá. fotó: Alin Pandaru, pandutzu.com Az egyesület elmondása szerint azért tartják fontosnak a projektet, mert egy tonna papír újrahasznosítása tizenöt kifejlett fa kivágását váltja ki, továbbá a triciklikkel történő begyűjtés sem járul hozzá a közlekedési eredetű környezeti terheléshez és a torlódásokhoz. A papírhulladék környezetbarát elszállítását olyan cégek vehetik igénybe, amelyek havi szinten 25-150 kg papírhulladékot termelnek. A kezdeményezés népszerűségét mutatja, hogy az ügyfelek száma a kezdeti harmincról 2012-re már több mint háromszázra nőtt; a vállalkozások szívesen szerződnek a Recicletával, hiszen saját hírnevüknek is jót tesz a zöld partnerrel való együttműködés. A projekt sikerét érzékelteti, hogy a újabban már lakóházak is igénybe vehetik a papírhulladék-begyűjtési szolgáltatást. A környezeti szempontokon túl a Recicletát erős társadalmi elköteleződés is jellemzi, hiszen alkalmazottai – a „tehertricikli-sofőrök” – mind anyagi nehézségekkel küszködő vagy tartósan munkanélküli emberek, nehéz sorú családok eltartói, akiknek ez a munka biztos megélhetést jelent. A begyűjtés gyakorlata úgy zajlik, hogy a tehertriciklikkel – melyeknek a súlya teljes terhelés esetén 300 kg – közvetlenül a partnercégektől gyűjtik be a papírhulladékot, majd a szállítmányt egy két tonna kapacitású pótkocsiba rakodják át. Utóbbit, amint megtelt, egy erre szakosodott papírhulladék-szállító társaság szállítja el az újrahasznosítás helyére.  Ami a Recicleta eddigi eredményeit illeti, a legfontosabb mutatók a következőek: 2009 óta 210 ezer kg papírhulladékot gyűjtöttek be; a teherszállító triciklik egyesével 16 ezer kilométert futnak évente, és 2013-ig a környezetbarát szállításnak köszönhetően a megelőzött CO2-kibocsátás összege 6,4 tonnára becsülhető. Továbbá a projekt nemcsak, hogy fenntarthatóság szempontjából példaértékű kezdeményezés Bukarestben, de a kerékpáros megoldások alkalmazására való ösztönzéssel a torlódások mérséklését is elősegíti. Forrás: [1] http://www.eltis.org/index.php?ID1=7&id=61&video_id=133 [2] http://recicleta.ro
(1)(2)3(4)(5)(6)(7)(8)(9)(10)
A jövő zöldje
Autó nélkül
A nagy KRESZ teszt