Zoldjogsi.hu
A kerékpározás többszörösen megtérülő befektetés

A kerékpározásba való befektetés nemcsak élhetőbbé teszi a városokat, de gazdaságilag is jövedelmező – a megtérülések akár a kezdeti beruházás huszonnégyszeresét is elérhetik. Három különböző, a világ különböző tájain frissen megjelent tanulmány támasztja alá, hogy sokkal több rejlik a bicikliben, mint azt elsőre gondolnánk.

Az új-zélandi Aucklandi Egyetem kutatói a kerékpárral történő munkába járás társadalmi költségeit és hasznát tanulmányozták, és az úgynevezett rendszerdinamikai modellezésre, valamint a helyi közösség, a döntéshozók és akadémikusok tudására építve arra a következtetésre jutottak, hogy a megfelelő szakpolitikában huszonnégyszeres potenciál rejtőzik. Magyarán ha a kerékpározás kapcsán a legjobb gyakorlatok szerint járnak el, a kezdeti beruházások huszonnégyszeresének megfelelő pénzösszeg térülhet meg, továbbá 2012 és 2051 között négyezer életévet is meg lehetne menteni, nem beszélve az üvegházhatású gázok kibocsátásának megfelezéséről. A tanulmány az iménti adatok kiszámolásánál figyelembe vette a baleseti károk költségeit, a légszennyezés és fizikai inaktivitás egészségügyi hatásait, az üvegházhatású gázok kibocsátását és az üzemanyag-megtakarítást.

Belgiumban hasonló kutatási eredmények láttak napvilágot: a brüsszeli régió közlekedési hatósága a kerékpáros befektetések közvetlen és közvetett hatásait vizsgálta, és arra a következtetésre jutott, hogy a 2002 és 2012 közötti biciklis beruházások már eddig is 5–9-szeres megtérülést hoztak, és amennyiben a kerékpáros szakpolitika 2020-ig elég ambiciózus célokat tűz ki maga elé, ennek társadalmi haszna Brüsszelben elérheti a 300-500 milliárd eurót is, ami 8–19-szeres megtérülésnek felel meg. Továbbá ötszáz, a kerékpározással kapcsolatos új munkahelyet is lehetne teremteni 2020-ig. E tekintetben a brüsszeli regionális önkormányzat legújabb vonatkozó megállapodása jó irányba mutat.

Az Egyesült Államokban végrehajtott kerékpáros beruházások is sikert hoztak. 2005-ben az Egyesült Államok Szövetségi Autópálya Hivatala egy pilotprogramot indított az aktív mobilitás támogatására négy városban. A projektzáró beszámoló szerint a 88,5 milliárd dolláros befektetéssel 137 millió járműkilométert spóroltak meg 2009 és 2013 között. A gyalog megtett utak száma 22,8%-kal, a kerékpáros utazások száma pedig 48,3%-kal emelkedett, ugyanakkor viszont a gyalogos halálos balesetek száma 20%-kal, a kerékpáros halálozások száma pedig 28,6%-kal csökkent. Csak a kerékpározáshoz kapcsolódó halálozás gazdasági költségei 46,3 millió dollárral csökkentek 2013-ban, 2009 és 2013 között pedig 13,6 millió literre becsülik a megtakarított üzemanyagot, valamint 35 ezer tonnára a CO2-t – nem beszélve a javuló levegőminőségről.
Mindhárom tanulmány világosan mutatja tehát, hogy a kerékpározásba való befektetés költségeit messze felülmúlja megtérülés.

forrás: Holger Haubold – Recent Studies Show Investing in Cycling Pays off Globally

A jövő zöldje
Autó nélkül
A nagy KRESZ teszt