Zoldjogsi.hu
A kerékpározás aranybánya

A fenntartható közlekedésre váltás jót tesz a gazdaságnak

Ugyan a német autóipar 730 ezer foglalkoztatottjával Németország iparának egyik húzóágazata, a fenntartható közlekedés felé való elmozdulás mégis javítaná a gazdaságot, és az autóiparban megszűnő állásoknál sokkal több új munkahelyet teremtene – erre a következtetésre jutott az a kutatás, amelyet 2013-ban a Német Környezetvédelmi Ügynökség égisze alatt végeztek.

fotó: www.theenvironmentalblog.org

fotó: www.theenvironmentalblog.org

Nemrégiben az Európai Kerékpárosok Szövetsége arról számolt be, hogy jelenleg minden újautó-eladásra közel két új kerékpár eladása jut Európában. A hagyományos és elektromos meghajtású biciklik növekvő piaci aránya azt mutatja, hogy egyre markánsabb a fenntartható közlekedési módok felé való elmozdulás. Kérdés ugyanakkor, hogy a nagy múltra visszatekintő és komoly gazdasági szereppel rendelkező autógyártást hogyan érintheti egy ilyen típusú átrendeződés? Ezt a témát járja körül a Fraunhofer,[1] az INFRAS[2] and és az IFEU[3] kutatóintézetek legújabb tanulmánya, amelyet a Német Környezetvédelmi Ügynökség megbízásából készítettek.

Kutatási eredményeik azt mutatják, hogy a fenntartható közlekedési módokra való váltás összgazdasági hatása meglepő módon pozitív, amit hat, 2030-ig terjedő szcenárió összevetése után állapítottak meg. A Business as Usual, vagyis Szokásos ügymenet szcenárióhoz képest az 1. számú forgatókönyv a gyaloglás és kerékpározás arányának 10%-os emelkedését vetíti előre a városi közlekedési módok megoszlásában. A 10%-os növekedés 2030-ra 1.11%-kal növelné a GDP-t és 1,37%-kal a foglalkoztatottságot, továbbá 5-10%-kal csökkentené a légkörbe juttatott szennyezőanyagok mennyiségét, illetve kb. 2%-kal a kibocsátott szén-dioxidot. E célok eléréséhez hozzávetőlegesen egymilliárd eurónyi beruházásra volna szükség évente, amely a gyalogos és kerékpáros infrastruktúra korszerűsítését szolgálná. Az éves forrásigény előteremtésében jelentős szerepet játszhatnának a parkolási és dugódíjak, állítják a kutatók.

Ugyan az 1.11%-os GDP növekedés első hallásra nem feltétlen tűnik hatalmas számnak, de a 2012-es bruttó nemzeti össztermék alapján egy körülbelül 29 milliárd eurós összegről van szó Németországban. Más európai országokban, ha figyelembe vesszük a német átlagnál magasabb átlagos halálozási arányt, elmondható, hogy a fenntartható közlekedési módokkal járó rendszeres fizikai aktivitás az egészségügyi kiadásokat is jelentősen csökkentheti. Továbbá miután a német autóiparhoz képest az egyéb tagállamok autóipara jellemzően kisebb, a német eredmények interpolálását követően a kutatók arra jutottak, hogy a gyaloglás és kerékpározás 10%-os növekedése európai uniós szinten 2030-ra 141 milliárd euró értékű gazdasági növekedést eredményezne.

A tanulmány eredményei arra engednek következtetni, hogy a fenntartható közlekedési módok támogatása nem csak az EU lakosainak életszínvonalát és a környezetminőséget javítaná, de gazdasági haszonnal is járna.

forrás: Fabian Küster - Is cycling a money printing machine? Shift to sustainable transport modes is good for the economy, new study finds

http://www.ecf.com/news/shift-to-sustainable-transport-modes-contributes-to-economic-growth-and-employment/

 


[1] A németországi székhelyű Fraunhofer Társaság Európa egyik legnagyobb kutatási szervezeteként környezetvédelmi, energetikai, egészségügyi, közbiztonsági és kommunikációs területen folytat kutatásokat.

[2] Az INFRAS egy svájci székhelyű tanácsadó csoport, amely 1976 óta foglalkozik szakpolitikai elemzésekkel és szolgáltatásokkal a fenntartható fejlődés által érintett területeken.

[3] A németországi IFEU (Institut für Energie und Umweltforschung – Energetikai és Környezetvédelmi Kutatóintézet) olyan nonprofit ökológiai kutatóintézet, amelyet a Heidelbergi Egyetem tudósai alapítottak a célból, hogy független környezetvédelmi kutatásokat folytassanak.

 

A jövő zöldje
Autó nélkül
A nagy KRESZ teszt