Zoldjogsi.hu
"Kerékpáros nyomozók"

Gyermekek bevonása a kerékpáros útvonalak tervezésébe Németországban

 

A gyermekekre veszélyes közlekedési területek (útvonalak, csomópontok) sokszor nem egyértelműek és nehezen azonosíthatóak a felnőttek számára. Ennek oka a korcsoportok eltérő látásmódjában keresendő. A gyermekek gyakran más útvonalakat használnak kerékpározás közben, mint a felnőttek, és előfordul, hogy ezek az útvonalak nem képezik részét a kiépített, ill. megszokott kerékpáros hálózatnak. A „Kerékpáros nyomozók” kampány ezeket a tapasztalatokat vette figyelembe, mikor fiatalok bevonásával kerestek megoldást a kerékpáros közlekedésbiztonsági problémákra Németországban.

 

Háttér

Németországban, Saalfeld városában található egy panelházakból álló, a magyar lakótelepekhez hasonló felépítésű lakótelep. A vizsgálat tárgyát képező kerület ebből a lakótelepből, és a mellette elterülő régi típusú falusi városrészből tevődik össze. A kerület teljes lakossága mintegy 7000 fő, ebből 12,9% 18 év alatti fiatal. 2006-ig egy rendkívül frekventált, forgalmas főút haladt át a kerületen, de egy azóta átadott, elkerülő útszakasz megépítésével a gépjárműforgalom jelentősen csökkent. Mivel a lakótelepen alig található kerékpárút, a kerékpárosok ugyanazt az útfelületet használják, mint a motorizált forgalom. Több vizsgálat is kimutatta, hogy a fiatalok gyakran választják a kerékpározást – mint ingyenes alternatívát – a közösségi közlekedés helyett.

 

A kivitelezés

Egy „Kerékpáros nyomozók” elnevezésű Európai Uniós kutatás-fejlesztési projektben 2006-ban Saalfeldet választották egy új kezdeményezés helyszínéül. A kampányt egy, a fiatalokért és a kerületért szervezett központ és egy kiválasztott tervező ügynökség közösen indította.

A cél az volt, hogy lehetőséget biztosítsanak a gyermekeknek a saalfeldi kerékpáros úthálózat tervezésében való közreműködésre. A fiataloknak a jelenlegi közúthálózaton kellet kerékpározniuk, figyelve a lehetséges gyenge pontokra. Új ötletekkel, javaslatokkal állhattak elő a kerékpáros úthálózat fejlesztésével kapcsolatban, miközben megfigyelték a jelenlegi hálózat működését és állapotát.

Egy csapat gyermek például egy előre kiválasztott és sokak által használt útvonalon kerékpározott az ifjúsági központtól a forgalmas strandig. Megvizsgálták az útvonal közlekedésbiztonsági szempontból gyenge pontjait, melyek közül többet fényképpel dokumentáltak. Ahhoz, hogy a kampányt még érdekesebbé tegyék, különböző foglalkozásokat tartottak az egyes megállóknál. Egyik helyen a kerékpárok műszaki állapotát vizsgálták, míg máshol forgalomszámlálás vagy kérdőívek kitöltése zajlott. Az utazás egyik legsikeresebb megállója minden bizonnyal a biciklis ugratóverseny volt.

A közlekedésbiztonsági szakértők összegezték az eredményeket és a tapasztalataikat, majd pedig bemutatták azokat a város döntéshozóinak. Első lépésként olyan strukturális intézkedéseket hajtottak végre a döntéshozók, melyek kis anyagi ráfordítással elvégezhetők (pl. táblák kihelyezése, új kerékpáros útvonalak kijelölése). A hálózat fejlesztésével kapcsolatos nagyobb – akár az infrastruktúra átépítésével járó – lehetséges alternatívákat a döntéshozók és a szakemberek megvitatták, így a hálózat további fejlesztése várható.

Következtetések

Mindkét félnek – gyermekeknek és döntéshozóknak egyaránt – az volt a benyomása, hogy a projektet kellő gondossággal és odafigyeléssel valósították meg. Az itt összegyűlt információ és tapasztalat ösztönözni fog további társadalmi csoportokat, közösségeket is arra, hogy bevonják a fiatalokat a közlekedéstervezési döntések előkészítésébe.

A kampány eredményeként nőtt a helyi forgalomszabályozás – tágabb értelemben mobilitás menedzsment – elfogadottsága a közösség tagjai körében. A kerület lakossága így biztos lehet abban, hogy a szükséges feltételek adottak a fiatal közlekedők biztonságos közlekedéséhez, mikor kerékpárra pattannak, vagy sétálnak egyet. A projekt hatására a szülők gyermekeik egyéni közlekedésével kapcsolatos félelmei csökkentek, hiszen a javaslatok megvalósításával a gyermekek biztonságosan ismerkedhetnek a közlekedés szépségeivel és buktatóival.

 

További információk:

Esettanulmány az ELTIS portálon: http://www.eltis.org/index.php?id=13&study_id=1954

Saalfeld város honlapja: http://www.saalfeld.de

Az eredeti esettanulmány szerzője: Barbara Possert (possert@fgm.at)

 

A jövő zöldje
Autó nélkül
A nagy KRESZ teszt