Zoldjogsi.hu
A fizikai tevékenységek népszerűsítése területén új megközelítést alkalmaz az Egészségügyi Világszervezet (World Health Organization, WHO), amelyben a kerékpározásé és gyaloglása a főszerep, derül ki a Globális Akcióterv a Fizikai Tevékenység népszerűsítéséért (GAPPA) című dokumentum frissen közzétett konzultációs anyagából.
A tervezet kidolgozását aktívan támogató Európai Kerékpárosok Szövetsége (ECF) örömmel fogadta ezt a fejleményt, tekintettel arra, hogy a kerékpározás és gyaloglás jelentős mértékben járul hozzá a nem fertőző betegségek megelőzéséhez.  A szövetség adatai szerint évente 15 millió megelőzhető haláleset következik be a fizikai tevékenységek kis mértékének vagy teljes hiányának köszönhetően, ennek 15%-a pedig a fejlett országokra esik. A GAPPA a globális szükségletekhez igazodik, és a kerékpározás felkarolása rendkívül időszerű, hiszen jelentős változást eredményezhet. A tervezet a már létező stratégiákra épül, többek között az ENSZ Fenntartható Fejlődési Céljaira, az ENSZ tagállamai által elfogadott Új Városfejlesztési Menetrendre, a 2015-ös párizsi klímacsúcson (COP21) meghatározott éghajlat-politikára, valamint az ECF és a WHO együttműködésében végzett egészségügyi és környezetvédelmi munkákra. Az akcióterv multiszektorális megközelítést követ, és olyan területek között teremt együttműködést, mint az egészségügy, városfejlesztés, közlekedés, sport, oktatás. Ez a megközelítés lehetővé teszi azt, hogy eredményesebben kapcsolja be az embereket a fizikai tevékenységekbe nemtől kortól, képességektől és a helyi kontextusoktól függetlenül. Forrás: Froso Christofides – Cycling and walking at the forefront of WHO’s Draft Global Action Plan for promotion of Physical Activity, ecf.com
A brit Guardian 2014. november 12-én azt írta, hogy „Európa kerékpáripara mostanra több embert foglalkoztat, mint a bányászat és kőfejtés, és majdnem kétszer annyit, mint a fémipar, derült ki a szektor által teremtett munkahelyekre vonatkozó első átfogó tanulmányból.”
Valóban, a kerékpáripar jelentős munkahelyteremtő potenciált képvisel, Európában jelenleg körülbelül 650 ezer munkavállalót foglalkoztat főállásban, ami egymillió főre is emelkedhet, ha megduplázódik a kerékpározás részesedése a közúti munkamegosztásban – azaz minél inkább nő a szektor, annál több munkahelyet teremt. A kerékpározásba való befektetés azért is szerencsés, mert egy egészséges helyi gazdasági erőt helyez az EU fejlődésének fő vonalába. Manfred Neun, az ECF elnöke elmondta, a kerékpározás készen áll arra, hogy részese legyen az Európa egyik legnagyobb kihívására adott válasznak. „Nincs a kerékpározásnál jobb módszer a fenntartható fejlődés elősegítésére. Láthatjuk, hogy az európai kerékpáros gazdaság 200 milliárd euró értéket képvisel évente, és 650 ezer állást biztosít, amelyek zöld, fenntartható munkahelyek, és 2020-ra túlléphetik az egymilliót is. ” forrás: http://www.ecf.com/news/cycling-for-growthroundtable-funding-opportunities-incentives-and-job-creation/
„Átlagos napokon mely közlekedési módot használja a leggyakrabban?” Így hangzott az Európai Bizottság legújabb közvélemény-kutatásának egyik kérdése, amelyre a 28 EU tagállamból megkérdezett körülbelül 27 ezer ember 8%-a felelte azt, hogy a kerékpárt. A felmérés minden eredménye megtekinthető a 2014 decemberében megjelent Eurobarométer 422a beszámolóban.
  Jó hír számunkra, hogy Hollandia és Dánia után hazánkban kerékpároznak a legtöbben az uniós országok közül. A felmérés szerint míg a két listavezető ország lakosságának 36, illetve 23%-a választja rendszeresen a kerékpárt közlekedési eszközül, Magyarországon ez az arány 22%, közvetlenül megelőzve Svédországot, Finnországot és Németországot. Messze az EU átlag alatt teljesít Spanyolország és Anglia (3%), illetve Málta és Ciprus (0–1%). A felmérés során további érdekes eredmények is születtek, így például kiderült, hogy a kerékpárral közlekedők nem szerinti megoszlása kiegyenlített, és hogy a kutatás legfiatalabb célcsoportja (15–24 évesek) kerékpároznak a legtöbbet (13%). A legtöbb kerékpáros utat kis- és közepes méretű városokban teszik meg, és leggyakrabban kényelmi okokból vagy a gyors eljutás miatt.  Szintén érdekes eredményekhez vezetett az a kérdés, hogy a megkérdezettek mely közlekedési problémákat tartják a legnagyobbnak az országukban. A legtöbben a torlódásokat és az útminőséget jelölték meg, de sokan panaszkodtak a biztonságra és a közúti szállítás nagy volumenére is.   Arra a kérdésre, hogy mit gondolnak, melyek a közlekedésbiztonság fejlesztésének legfontosabb eszközei, az alábbiak voltak a leggyakoribb válaszok: útminőség-fejlesztés, zéró tolerancia, szigorúbb sebességhatárok, a vezetés közbeni elektronikus eszközök használatának szigorúbb ellenőrzése és gyakoribb rendőri ellenőrzések. Forrás: Fabian Küster – New Eurobarometer published: 8 % of EU adult population uses bicycle as preferred transport http://www.ecf.com/news/new-eurobarometer-published-8-of-eu-adult-population-uses-bicycle-as-preferred-transport-mode/
1(2)(3)(4)(5)(6)(7)(8)(9)(10)
A jövő zöldje
Autó nélkül
A nagy KRESZ teszt